jennajohansson.blogg.se

Skriver om livet med skyddad identitet och sjukdomen ehlers danlos syndrom mm

Onda EDS

Publicerad 2016-03-09 19:27:38 i AllmÀnt,

 
Ingen sömn i natt heller 😞 Har haft pĂ„ tok för ont.
Idag blir det ett inlÀgg kortfattat om eds. Eds=ehlers danlos syndrom. Det Àr en sjukdom med en bindvÀvs defekt. Det ser inte exakt ut likadant för alla med eds men ofta Àr det vÀldigt lika symptom. SÄ nu pratar jag utifrÄn just nÄgra av mina eds skador eller vad jag nu ska kalla det.

Jag Ă€r vĂ€ldigt överrörlig i hela min kropp, sĂ„ mjuk att axlar och lĂ„r och tĂ„r luxerar ofta. Jag har en extremt sammetslen och skör hud. Vilket gör att jag gĂ„r sönder lĂ€tt i huden. FĂ„r Ă€ven blĂ„mĂ€rken alldeles för lĂ€tt, tex om jag masserar lite för mycket nĂ€r jag smörjer ansiktet. Inte sĂ„ snyggt kan jag lova 😝 smĂ€rtan jag stundvis har i min kropp ska vi inte ens tala om. Den vill verkligen ha ihjĂ€l mej ibland. Och denna stĂ€ndiga huvudvĂ€rk/migrĂ€n som inget biter pĂ„. Sen kan vi ju prata tĂ€nder, det som Ă€r vĂ€ldigt jobbigt för mej. Mina tĂ€nder hĂ„ller inte. Dom smular sönder och jag har stĂ€ndiga infektioner i munnen. Och jag kan inget göra Ă„t det. Jag har Ă€ven vĂ€ldigt dĂ„ligt immunförsvar och har svĂ„rt att Ă€ta stundvis dĂ„ tarmfunktionen inte funkar som den ska. Lever stundvis pĂ„ nĂ€ringsdrycker.

Jag skulle kunna skriva en hel bok om eds för det Àr sÄ mycket. NÀrmast har jag jobbat med att acceptera att min kropp inte stÄr pÄ egna ben alltid. Och att jag nu har fÄtt massor av hjÀlpmedel för att klara min vardag. Jag har bland annat fÄtt en scooter för att jag ska ta mej ut mera och kunna handla mm pÄ egen hand. Kommer Àven att fÄ en manuell rullstol som avlastning. Jag kan fortfarande gÄ, men vissa dagar vill benen bara vika sej och dÄ gÄr det inte.

Jag önskar ibland att mÀnniskor var mer snÀlla. NÀr man Àr sjuk och det inte syns utanpÄ kan mÀnniskor bete sej fruktansvÀrt. Dom blickarna man ibland fÄr för att man har hjÀlpmedel sÄrar sÄ oerhört mycket. Och man har det ju jobbigt med att kÀmpa varje dag för att vinna över sjukdomen.

Och jag kan inte vinna över den. Men en sak Àr sÀker. Jag tÀnker inte lÄta den vinna över mej heller!!! Jag tÀnker vara stark och kÀmpa in i varje sekund.

Hej hopp detta vart zebra stopp 🌾

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag Àr en ensamstÄende mamma som skriver om livet med skyddad identitet och en sjukdom som heter ehlers danlos syndrom

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela