jennajohansson.blogg.se

Skriver om livet med skyddad identitet och sjukdomen ehlers danlos syndrom mm

Katt anorexi

Publicerad 2016-04-30 18:37:04 i Allmänt,

 
Förra fredagen kastrerade jag katt nr 2 Lillan. Allt gick bra under operation och hon var pigg redan när jag hämtade henne. Det kändes så skönt med tanke på hur utslagen Tussan var när jag kastrerade henne.

Men det vände fort. När jag tog på tratten på Lillan började hon hyperventilera och fastnade med tassarna i tratten och trillade hela tiden. Så jag gjorde en kropps strumpa åt henne i stället. Det funkade bättre. Sen kom nästa svårighet. Lillan vägrade äta och dricka, försökte truga och muta men inget funkade. På måndagen blev hon sämre, så det var bara att åka in akut till veterinären igen. Hon fick diagnosen anorexi vilket kan hända efter operation även om det inte är vanligt. Det har med depression att göra. Dom laxerade henne, satte vätskepuckel och gav henne någon antideppresiv medicin som även ska stimulera aptiten.

Väl hemma så åt hon och verkade pigg igen. Men sen var det samma visa igen. Ingen mat och inget vatten. Så då började jag tvångsmata henne. Hon verkade någorlunda pigg men fortfarande deprimerad. På onsdag fick jag åka till veterinären igen och hämta en tablett till emot depression. Och nu i torsdags kväll började hon äntligen äta. Hon är inte jätteglad men äter och pratar ialla fall. Förmodligen blir hon inte helt ok fören kroppsstrumpan åker av och det blir på måndag 😊

Katter är envisa djur 😂😂

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en ensamstående mamma som skriver om livet med skyddad identitet och en sjukdom som heter ehlers danlos syndrom

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela